جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

رنگ بتن اکسپوز

بتن اکسپوز چیست؟ رنگ نمای سیمانی

بتن اکسپوز به بتنی اطلاق می شود که کل سطح آن یا بخشی از سطح بتن اجرا شده قابل مشاهده و جزیی از طراحی معماری نما و داخلی ساختمان است. به بیان دقیق، این به سطوح بتنی اشاره دارد که هنگام تولید با سطح قالب در تماس بودند. مهمترین راهنما برای برنامه ریزی و اجرا در مورد بتن اکسپوز، آیین نامه انجمن مهندسی بتن و ساختمان آلمان (DBV) و انجمن کارخانجات سیمان آلمان (VDZ) است. رنگ نمای سیمانی رنگ بتن اکسپوز

هدف آن معماران، طراحان، پیمانکاران، ناظران پروژه، مشاوران و فناوران بتن است. که آخرین نسخه آن مربوط به سال 2015 است.مروری بر گریدهای بتن اکسپوز و الزاماتی که باید در طراحی، ساخت و پذیرش سطوح بتن اکسپوز در نظر گرفته شود. این آیین نامه ها چهار  گرید متفاوت بتن اکسپوز را تعریف می کند: رنگ نمای سیمانی

.
  • SB1 مربوط به بتن اکسپوز با الزامات کم اهمیت است، همانطور که در دیوارهای زیرزمین یا مناطقی که عمدتاً کاربری تجاری دارند.
  • SB2 مربوط به بتن اکسپوز با الزامات معمولی است، مانند راه پله ها یا دیوارهای حائل.
  • SB3 مربوط به بتن اکسپوز با الزامات خاص است که برای مثال در نمای ساختمان.
  • SB4 مربوط به بتن اکسپوز با الزامات بالا است، همانطور که در اجزای ساختمانی مانند تیرها و ستون ها استفاده می شود. بتن اکسپوز پیش ساخته با کاربری سازه ای نیز در زیر مجموعه ی این دسته قرار می گیرد.

طبقات تعریف شده را می توان برای ارزیابی کیفیت بتن اکسپوز در طول برنامه ریزی، اجرا و پذیرش استفاده کرد. این آیین نامه همچنین اطلاعات مربوط به برنامه ریزی، مناقصه، اجرا و ارزیابی سطوح بتنی اکسپوز را جمع آوری می کند. با تعریف واضح شرایط و الزامات اجرا، هدف تسهیل ارتباط شفاف بین کارفرمایان، معماران، برنامه ریزان و پیمانکاران و به حداقل رساندن خطر اختلافات حقوقی است. بنابراین توصیه می شود که این سند به عنوان بخشی از قرارداد گنجانده شود.رنگ نمای سیمانی

.

هنگام استفاده از بتن اکسپوز، علاوه بر مشخصات دقیق عملکرد، باید به ساختار قالب، انتخاب مواد و رنگ‌آمیزی، نهایی و پرداخت سطح بتن در هر یک از بخش های سطوح آزمایش و مرجع و طراحی سازه توجه شود. در مشخصات عملکرد، معماران کلاس بتن اکسپوز را از جدول موجود در آیین نامه انتخاب می‌کنند و ویژگی‌های سطح مورد نیاز، ساختار سطح و هرگونه نیاز اضافی مانند رنگ‌آمیزی سطوح را شرح می‌دهند.رنگ نمای سیمانی

اهمیت پوسته قالب

تأثیر تعیین کننده بر ظاهر و کیفیت سطح بتن اکسپوز وابستگی بالایی به سطح قالب دارد. قالب های ساخته شده از پانل های OSB یا چوب فراوری نشده ظاهر بسیار متفاوتی را برای سطح بتن اکسپوز ایجاد می کند و خود نوع چوب نیز بر ظاهر تأثیر می گذارد. قالب های عمومی اغلب در تولید بتن اکسپوز استفاده می‌شود که اندازه‌های قاب و مکان‌های ثابتی را برای اتصال قالب‌ها تجویز می‌کند.

طرح اختلاط بتن نیز بر کیفیت بتن اکسپوز مهم است. در هنگام ساخت و ساز و تراکم باید از پدیده هایی مانند جدا شدن یا آب انداختگی اجتناب شود. سازندگان بتن می توانند از چند قانون اساسی پیروی کنند که خود را در عمل ثابت کرده اند. اینها شامل مقدار خمیر سیمان به اندازه کافی بالا، محتوای سیمان حداقل 300 کیلوگرم بر متر مکعب و نسبت آب به سیمان کمتر 0.55 است. قوام مناسب را می توان با استفاده از یک افزودنی روان کننده به دست آورد. به منظور تأثیر منفی بر رنگ، نباید از آب پسماند یا بتن باقی مانده استفاده شود.رنگ نمای سیمانی

.

هنگام اختلاط مواد اولیه، تغییرات دوز باید تا حد امکان کم باشد، زیرا حتی انحرافات کوچک نیز می تواند تأثیر محسوسی بر رنگ بتن داشته باشد. تمام تولیدات بتن باید در طول ساخت و ساز با استفاده از همان کارخانه تولیدی و مواد اولیه یکسان انجام شود. برای مثال می توان رنگ ها را با سیمان سفید، سنگدانه های رنگی یا رنگدانه ها ایجاد کرد.

نکته ی مهم دیگر مبحث دما و رطوبت محیط و همجنین نرخ تبخییر است. با جایدهی و متراکم کردن بتن به صورت یکپارچه می توان از درزها و رد قالب و تغییرات رنگی در سطح نهایی بتن اکسپوز جلوگیری کرد. همانطور که قبلا ذکر شد، پوسته قالب بر طراحی سطح بتن اکسپوز تأثیر می گذارد. علاوه بر قالب های چوبی و پانل های چوبی، می توان از قالب های مناسب برای طراحی سطح سطوح بتنی اکسپوز استفاده کرد. رنگ نمای سیمانی

.

برای مثال می توان با قالب های الاستیک یک سطح بتنی کاملاً صاف تولید کرد. از آنجایی که بر رئولوژی بتن تأثیر مثبت می گذارد، سطحی ایجاد می کند که الزامات بتن اکسپوز کلاس 4 را برآورده می کند. فرم لاینر با بافت می تواند به صاف کردن عیوب جزئی مانند لکه ها یا تفاوت های رنگی کمک کند و ظاهری همگن ایجاد کند. پس از جداسازی قالب، بتن اکسپوز را می توان با پردازش های بعدی، مانند شستشو، سندبلاست یا فرآوری سنگ بری و رنگ آمیزی از نظر بصری اصلاح کرد.

توصیه می شود الزامات را دقیقاً در مشخصات طرح توصیف کنید و مناطق آزمایش را نه تنها به دلایل برنامه ریزی و امنیت قرارداد، بلکه برای پذیرش سطوح بتنی در معرض دید نیز ایجاد کنید. آئین نامه عملکرد بتن اکسپوز مناطق مورد آزمایش را برای مقاصد مقایسه از قبل برای بتن اکسپوز کلاس SB2 توصیه می کند. کیفیت را می توان بر اساس یک منطقه مرجع انتخاب شده از آن تعیین کرد، اجرا را آزمایش کرد و هزینه را تعیین کرد.

.

سپس به عنوان استانداردی عمل می کند که در آن کارفرما و پیمانکار برای پذیرش کار توافق می کنند. علاوه بر عواملی مانند یکنواختی رنگ، تشکیل منافذ و درزهای پوسته قالب، در اینجا نیز توافق شده است که نمی توان از تحمل جزئی در بافت و سایه در تولید بتن و به ویژه بتن اکسپوز اجتناب کرد.رنگ نمای سیمانی

نکاتی برای نتیجه عالی در دستیابی به سطوح بتنی اکسپوز

اینکه سطح بتن اکسپوز چقدر صاف است تا حد زیادی به انتخاب قالب بستگی دارد. آئین نامه برای بتن اکسپوز که توسط انجمن مهندسی ساختمان و بتن آلمان (DBV) و انجمن کارخانجات سیمان آلمان (VDZ) منتشر شده است، چهار کلاس بتن اکسپوز را تعریف می کند که از میان آنها بتن اکسپوز کلاس 4 (SB4) بالاترین است.

برای تولید سطوح کلاس SB4، معماران، مهندسان و متخصصان بتن باید به جنس قالب و سیستم قالب بندی توجه ویژه ای داشته باشند. از تخته های چوبی و پانل های OSB نیز می توان برای ایجاد سطوح بتنی اکسپوز با کیفیت بالا استفاده کرد. با این حال، سطوح صاف با اندازه عنصر قالب مشخص و ترتیب خاصی از اتصالات قالب معمولا مورد نظر است.رنگ نمای سیمانی

.

علاوه بر قالب های چوبی با درج قالب، سطوح کاملاً صاف را نیز می توان با کمک قالب های فولادی یا پلاستیکی به دست آورد. برای جلوگیری از چسبیدن قالب به سطح  بتن اکسپوز و جدا نشدن تمیز از بتن باید از روغن قالب مناسب استفاده شود. استفاده از روغن قالب مناسب اطمینان حاصل می کنند که قالب می تواند به راحتی پس از گیرش بدون ایجاد آسیب برداشته شود – گوشه ها و لبه های اجزای بتن اکسپوز معمولاً در معرض خطر آسیب هستند. رنگ نمای سیمانی

بسته به نوع قالب، اشکال مختلفی از روغن قالب مناسب است:

  • روغن ها و روغن های معدنی
  • واکس و لاک
  • امولسیون ها

.

 استفاده از یک روغن قالب مناسب از تماس پوسته قالب با بتن تازه جلوگیری می کند. مهم است که روعن قالب به درستی اعمال شود. به عنوان یک قاعده، نازک ترین لایه که به طور یکنواخت اعمال می شود، کافی است. در غیر این صورت، خطر ایجاد لکه یا تغییر رنگ در بتن وجود دارد. سمپاش های پرفشار مخصوصاً برای اعمال روغن قالب مناسب هستند.

همچنین هنگام استفاده از قالب‌بندی‌ها باید یک عامل رهاکننده برای اطمینان از تمیز کردن و جلوگیری از آسیب به سطح بتن در معرض استفاده قرار گیرد. ترکیب پوسته قالب و عامل رهاسازی حتما باید آزمایش شود. در ادامه به چند پارمتر مهم و اثر گذار بر رنگ بتن اکسپوز می پردازیم:

.

وقتی صحبت از بتن می شود، نظرات به شدت متفاوت است: برخی افراد بتن را با یکنواختی بی روح ساختمان های دال پیش ساخته قدیمی مرتبط می دانند، در حالی که برخی دیگر آن را به خنکی و ظرافت مینیمالیستی مرتبط می دانند. با این حال، بیشتر مردم به مصالح ساختمانی خاکستری فکر می کنند. اما بتن چیزی بیشتر از “پنجاه سایه خاکستری” برای ارائه دارد. می تواند رنگارنگ باشد و گزینه های مختلفی را برای تغییر ظاهر آن ارائه دهد. رنگ نمای سیمانی

رنگ سیمان

یک عامل مهم برای رنگ ذاتی بتن اکسپوز، نوع سیمان است. بسته به منطقه استخراج و فرآیند تولید، طیف رنگ آن می تواند از خاکستری روشن تا خاکستری تیره و حتی قهوه ای مایل به قرمز متغیر باشد. اگر بتن اکسپوز با کمک رنگدانه ها یا موارد مشابه رنگی شود، رنگ سیمان نقش مهمی را ایفا می کند – به ویژه در مورد رنگ های روشن به عنوان مثال، زرد.

برای دستیابی به رنگ های روشن بتن اکسپوز هنگام استفاده از رنگدانه ها، اغلب نیاز به استفاده از سیمان سفید است. به دلیل مقدار بسیار کم اکسید آهن آن، همانطور که از نامش پیداست، رنگ سفید درخشان خود را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، طیف گسترده ای از رنگ ها را می توان در بتن اکسپوز تحقق بخشید. برای بسیاری از ساختمان ها حتی سیمان سفید با رنگدانه های سیاه یا خاکستری مخلوط می شود تا به رنگ خاکستری بسیار خاصی دست یابد.

سنگدانه

سنگدانه ها با مقدار حدود 70 درصد حجمی، بیشترین سهم ترکیب بتن را دارا هستنند. در نتیجه، آنها سهم مهمی در رنگ ذاتی بتن اکسپوز دارند. با این حال باید تشخیص داد که لایه بالایی بتن اکسپوز برداشته شده یا نگه داشته شده است، زیرا خمیر سیمان ذرات سنگدانه را در بر می گیرد. بارها و بارها اتفاق می افتد که این کار به طور کامل انجام نمی شود یا ممکن است لایه بالایی بتن اکسپوز به دلیل هوازدگی در طول سال ها فرسایش یابد.

علاوه بر این، کارخانه های بتن اکسپوز پیش ساخته می توانند سنگدانه ها را به طور عمدی با سندبلاست، اسیدشویی یا با کمک کندکننده های سطحی در معرض دید قرار دهند.در این حالت، از دور، ناظر تنها مخلوطی از رنگ های ذاتی سنگدانه ها، سیمان و رنگدانه را در صورت وجود می بیند. بنابراین، ساخت بتن با سنگدانه هایی که دارای رنگ خاصی هستند، منطقی است. حتی مواد دیگری مانند شیشه های مقاوم در برابر قلیایی نیز بارها و بارها به بتن اکسپوز اضافه می شوند.

قالب

به محض تماس سیمان با آب، سوزن های کریستالی تشکیل می شوند و با یکدیگر پیوند می خورند، یعنی بتن در حال سخت شدن است. در این راستا، نسبت اختلاط مناسب آب و سیمان (نسبت w/c) برای سختی و رنگ ذاتی بتن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر چه نسبت w/c بیشتر باشد، منافذ بیشتری در بتن ایجاد می شود. منافذ نور را پراکنده می کنند و بتن را درخشان تر می کنند.

این واقعیت نه تنها برای فرمولاسیون بتن بلکه برای قالب نیز باید در نظر گرفته شود. یک قالب جاذب مانند چوب آب را از بتن استخراج می کند، بنابراین در واقع نسبت w/c کمتری را فراهم می کند. قالب جذبی برای بتن رنگی مناسب است، حتی اگر بتن تا حدودی تیره تر به نظر برسد. یک قالب غیر جاذب خطر تشکیل منافذ و حالت ابر و بادی را بیشتر می کتد.

روغن قالب

تأثیر روغن قالب بر رنگ بتن اغلب دست کم گرفته می شود. با این حال، تأثیر زیادی بر ظاهر بتن دارد – حتی اگر به درستی استفاده شود. به همین دلیل، آزمایشات اولیه کاملاً مورد نیاز است، و لازم است همیشه از یک روغن قالب برای یک ساختمان بتنی با نمای ساختمان استفاده شود.

یک اشتباه رایج استفاده نادرست از روغن قالب است. محصول انتخاب شده باید به طور یکنواخت روی سطح کامل قالب اعمال شود. اما مراقب باشید: روغن قالب بیش از حد می تواند منجر به تغییر رنگ ناخوشایند و در بدترین حالت، سخت شدن غیر یکنواخت بتن شود. بنابراین توصیه می شود مواد اضافی را با یک پارچه بدون پرز پاک کنید.

عمل آوری

بتن سخت می شود زیرا خمیر سیمان کریستال هایی با اندازه های مختلف تشکیل می دهد. دمای عمل آوری بالاتر معمولاً باعث ایجاد سوزن‌های کریستالی ظریف‌تر می‌شود. اندازه کریستال ها بر میزان پراکندگی نوری که به بتن برخورد می کند تأثیر دارد. سوزن های کریستالی ریز نور را بیشتر از سوزن های درشت تر پراکنده می کنند.

در نتیجه، بتن روشن تر به نظر می رسد. این پدیده اما تنها در صورتی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است که اختلاف دما به قدر معینی رسیده باشد. این امر برای مثال در مورد بتن سخت شده با بخار و بتن سخت شده در دمای اتاق صدق می کند.

اتمام مراقبت از بتن

برای محافظت از بتن در دراز مدت، می توان از عملیات آبگریز و/یا حفاظت گرافیتی استفاده کرد. با این حال مهم است بدانید که این ممکن است بر ظاهر بتن نیز تأثیر بگذارد. برخی از محصولات درخشندگی خاصی بر روی سطح ایجاد می کنند که بسته به موقعیت خورشید به وضوح قابل مشاهده است.

 این ممکن است یک مشکل باشد، به عنوان مثال، در صورت حفاظت از دیوارنگاری، اگر فقط بخش خاصی مانند طبقه اول با محصول برخورد شده باشد و بقیه نما درمان نشده باقی بماند. در این مثال، جدایی مورد نظر می تواند معقول باشد، که نما در این قسمت بیرون زده یا فرورفته باشد. برخی از محصولات محافظ گرافیتی به صورت استاندارد رنگدانه می شوند تا بتن رنگی شود. یکی دیگر از گزینه های زیبا برای رنگ آمیزی سطح بتن، اسکمبل است.

رنگدانه ها

برای رنگ آمیزی بتن اکسپوز، رنگدانه هایی به صورت پودر، مایع یا گرانول در بازار موجود است. اینها مواد افزودنی غیر آلی و بی اثر ساخته شده از اکسیدهای فلزی، کربن یا کربن سیاه هستند که می توانند با هم مخلوط شوند و بنابراین مطابق با الزامات طراحی مربوطه تنظیم شوند. مقدار رنگدانه های اضافه شده نسبت به سیمان محاسبه می شود. به عنوان یک قاعده، دوز رنگدانه های مورد استفاده در بتن اکسپوز بین 2 تا 8 درصد مقدار مواد سیمانی است. در این رابطه باید در نظر گرفت که شدت رنگ ابتدا با مقدار رنگدانه به صورت خطی افزایش می یابد، اما در درصد معینی – سطح اشباع رنگ – راکد می شود. سپس، افزودن رنگدانه های بیشتر به سختی اثری را نشان می دهد.

یکی از معیارهای کیفی مهم رنگدانه ها قدرت رنگ دهی آنهاست. این توضیح می دهد که چقدر خوب رنگ ذاتی خود را به رسانه ای که رنگی شود منتقل می کنند. این می تواند یک عامل مهم اقتصادی باشد. از این رو، ممکن است رنگدانه خاصی قیمت خرید مطلوبی داشته باشد اما قدرت رنگ پایینی داشته باشد. این احتمالاً می تواند منجر به این واقعیت شود که مقدار بیشتری از این رنگدانه باید به بتن اکسپوز اضافه شود تا سایه رنگ مورد نظر به دست آید.رنگ نمای سیمانی

اجتناب از مغایرت

بتن اکسپوز یک ماده ساختمانی است که طیف گسترده ای از امکانات مختلف را برای طراحی فراهم می کند. فقط نمی توان آن را در هر شکل مورد نیاز طراحی کرد، بلکه می توان خواص سطحی و رنگ آن را نیز تغییر داد. بنابراین برای اطمینان از یک سایه رنگ ثابت برای سازه ساختمان، باید تا حد ممکن نوسانات کمتری در طراحی مخلوط و عوامل تولید وجود داشته باشد. برای مثال، فقط رنگدانه‌ها و/یا آماده‌سازی‌های رنگدانه از نظر سایه رنگ و قدرت رنگ استاندارد شده‌اند.

این امکان برای محصولات طبیعی مانند سنگدانه ها وجود ندارد و فقط برای سیمان به میزان محدودی امکان پذیر است. بنابراین، خرید برخی از اجزای بتن مانند سنگدانه ها در یک لات و ذخیره آنها در کارخانه می تواند منطقی باشد. در حالی که گیاهان بتن تنها تأثیر کمی بر سایر عوامل مانند دما و رطوبت هوا دارند. بنابراین، همیشه نمی توان به رنگ آمیزی یکسان مطلق دست یافت. برای جلوگیری از اختلافات در پایان فرآیند ساخت و ساز، همه طرف های درگیر باید واقعاً از این جنبه ها آگاه باشند.

.

رنگ آمیزی بتن اکسپوز به این شیوه مدت زیادی است که دیگر تازگی ندارد. و اگر چه بینش های جدید به طور مداوم در این زمینه به دست می آید، خطر انحراف رنگ نامطلوب قابل توجه است. تعدادی از اینها را می توان به راحتی تحت تأثیر کارکنان یک کارخانه پیش ساخته قرار داد – برخی دیگر فقط با هزینه زیاد یا اصلاً قابل اجرا هستند.استفاده از پیگمنت در بتن اکسپوز به صورت داخلی باعث کاهش مقاومت و دوام بتن می شود. در ادامه به محصول جدید شرکت دها بتن زیست با عنوان رنگ بتن پرداخته می شود.

رنگ بتن اکسپوز (رنگ نمای سیمانی)

مشکلات و نواقص موجود در عملیات ساخت و نصب پنل بتن اکسپوز ممکن است موجب بروز خرابی در سطح بتن اکسپوز می شود. این نواقص بسته به درجه خرابی در دو دسته سازه ای و غیرسازه ای گروه بندی می شود. هدف از عملیات ترمیم در رده ی غیر سازه ای ترمیم عیوب سطحی و ظاهری، تسطیح سطح، رنگ آمیزی و هرگونه عملیات آماده سازی سطح است.

فراهم آوردن سطحی صاف و یکنواخت در رنگ، از خصوصیات لازم الاجرا در تایل بتن اکسپوز است (بدیهی است تایل بتن اکپسوز پیش ساخته تا حد بسیار کمی دارای غیریکنواختی رنگ است). تحقیقات گسترده انجام شده در واحد تحقیقات و توسعه دها بتن زیست، محصولی با چسبندگی بالا، فاقد انقباض و ترک خوردگی و دوام بالا را  با نام رنگ بتن اکسپوز تولید کرده است. رنگ بتن اکسپوز محصولی بر پایه سیمان و متشکل از پلیمرهای کاهنده آب، پلیمرهای سوپرجاذب آب و سایر مواد معدنی است.

.

زمان کارپذیری قابل تنظیم، مقاومت اولیه بالا (Class R2 of EN1504 part 3)، فاقد یون کلر و مواد مهاجم، چسبندگی بالا، مدول الاستیسیته پایین (قابلیت انعطاف در مقابل تغییرات حرارتی سازه)، دوام بالا و نفوذپذیری اندک، قابلیت اجرا در پوسته های نازک، انقباض ناچیز و کرومات کم از مزایای رنگ بتن اکسپوز است. این محصول مناسب برای رنگ آمیزی بتن اکسپوز، افزایش خصوصیات بصری و یکنواختی سطح بتن اکسپوز است. رنگ بتن اکسپوز به صورت تک جزیی است و تنها به آب جهت اختلاط نیاز دارد.

 ترمیم و رنگ بتن اکسپوز تلفیقی از علم و تجربه است. به طوری که در استانداردها و دستورالعمل های مرتبط اطلاعات محدودی پیرامون مصالح و مواد اصلاح رنگ بتن اکسپوز اشاره شده است. از این رو تشخیص شیوه و مصالح مصرفی تا حدبالایی به تشخیص مهندس طراح بستگی دارد. ترمیم های دوره ای، نگهداری و بازیابی بتن اکسپوز از جمله پارامترهای ترمیم و نگهداری تایل بتن اکسپوز است. مطابق با استاندارد EN1504-9 اصلاح رنگ بتن اکسپوز در رده ی R1 و R2 در رده ی ترمیم های غیرسازه ای دسته بندی می شود.

.

بتن اکسپوز بر پایه ترکیبات سیمان های هیدرولیکی و مهندسی اصلاح شده با پلیمر است. دانه بندی ویژه سنگدانه های سیلیسی، بهینه سازی ماتریس سیمانی، الیاف و پلیمرهای بکارگرفته شده موجب کاهش انقباض رنگ بتن اکسپوز می شود. افزایش دهنده های ویسکوزیته، پوزولان های بکارگرفته شده در کنار پلیمر، قابلیت اجرا در سطوح افقی و عمودی رنگ بتن اکسپوز را ممکن ساخته است.

مهمترین نکات در بحث اصلاح رنگ بتن اکسپوز قابلیت عملکرد یکپارچه مصالح جدید با مصالح قدیمی است (کامپوزیت). پلیمرهای به کار گرفته شده در رنگ بتن اکسپوز  با خاصیت افزایش چسبندگی، مقاومت مکانیکی و عملکرد کامپوزیت خصوصیات ویژه ای به تایل بتن اکسپوز بخشیده است. رنگ بتن اکسپوز دارای فرمولاسیونی بدون یون کلر است و باعث شروع خوردگی نمی شود. علاوه بر آن با قدرت چسبندگی بالای رنگ بتن اکسپوز به سطح تایل، رنگ بتن اکسپوز را مناسب برای رنگ آمیزی پایه پل ها، عرشه ها، تیرها و … ساخته است.

.

 ترکیب پلیمر در کنار سیمان موجب تشکیل ریزساختاری مرکب از تشکیل فیلم سه بعدی پلیمری با محصولات هیدراتاسیون می شود. تشکیل ریزساختار مرکب موجب افزایش مقاومت مکانیکی، کاهش نفوذپذیری، افزایش دوام، ریزساختاری متراکم و قدرت چسبندگی رنگ بتن اکسپوز می شود.  رنگ بتن اکسپوز در برابر بسیاری از بون های مهاجم، شرایط جوی ناپایدار و محیط های مهاجم پایداری و دوام بسیار بالایی دارد. ساختار مناسب این مواد موجب ایجاد سطح نهایی صاف و یکنواختی را فراهم می کند. پلیمرهای سوپرجاذب بکارگرفته شده در رنگ بتن اکسپوز موجب ایجاد سیستم عمل آوری بهتری و کاهش 20 تا 60 درصدی انقباض به نسبت سایر رنگ ها شده است.

موارد مصرف

  • رنگ بتن اکسپوز
  • رنگ نمای ساختمان
  • رنگ بتن ستون ها، تیرها، عرشه ها و …
  • رنگ بتن دیوارهای ، سگمنت ها و لاینینگ تونل ها
  • رنگ بتن سازه های ساحلی و دریایی
  • رنگ بتن سازه های زیرزمینی و سطحی
  • رنگ بتن سطوح قلوه کن شده و آسیب سطحی
  • ایجاد سطحی صاف و یک رنگ
  • ایجاد یکنواختی رنگ در سطوح بتنی ترمیم شده

ویژگی و مزایا

و مزایا

  • مقاومت مکانیکی بالا
  • قدرت چسبندگی بالا
  • عملکرد کامپوزیت بعد از اجرا
  • فاقد یون کلر
  • آماده مصرف
  • یکنواختی در کیفیت
  • بدون نیاز به افزودنی دیگر
  • نفوذپذیری اندک
  • دوام بالا
  • ضدانقباض
  • خصوصیات رفتاری مشابه بتن
  • مدول الاستیسیته و ضریب انبساط حرارتی ی مشابه بتن (عملکرد مشابه بتن)
  • قدرت عمل آوری بالاتر
  • کاهش 20 تا 60 درصدی انقباض
  • مقاومت فرسایشی بالا
  • قابلیت اجرا در سطوح عمودی و بالاسری

خصوصیات فنی، فیزیکی و شیمیایی

کاربرد

آماده سازی سطح

بخش های سست، آسیب دیده، تخلخل زیاد و سایر سطوح سست بایستی رفع شود. سطح آماده سازی شده بایستی سفت و محکم و عاری از هرگونه سطوحی باشد که چسبندگی را به خطر بیاندازد. توصیه می شود، این عمل با استفاده از روش های مکانیکی نظیر چکش های برقی، واتر جت، سندبلاست و … انجام گیرد.

سطح بایستی عاری از هرگونه روغن، گازوئیل، مواد عمل آوری، مواد عالی و … که باعث تضعیف چسبندگی میشود باشد.

سطح بایستی به حالت اشباع با سطح خشک آماده سازی شود. در زمان اجرا رنگ بتن اکسپوز روی سطح نبایستی آب اضافی و برق آب باقی بماند. در صورت وجود آب اضافی می توان برای رفع آن از پمپ باد استفاده نمود.

آماده سازی رنگ بتن اکسپوز ( رنگ نمای سیمانی)

جهت اختلاط رنگ بتن اکسپوز با حدود 50 تا 60 درصد وزنی رنگ بتن اکسپوز ، آب از یک سطل تمیز استفاده نمایید. در حین همزدن آب با دور آهسته به آرامی رنگ بتن اکسپوز به آّب اضافه شود. از اضافه نمودن یکباره رنگ بتن اکسپوز به آب خودداری شود. زیرا در این حالت امکان کلوخه شدن و اختلاط نا مناسب و غیریکنواخت وجود دارد.

اختلاط  حداقل 1 تا 2 دقیقه صورت گیرد و تا زمان دستیابی به مخلوطی همگن و یکنواخت ادامه یابد. در صورت رویت رنگ بتن اکسپوز مخلوط نشده در جداره ها و سطوح پایین تر رنگ بتن اکسپوز مخلوط شده، عمل اختلاط ادامه یابد. عمل اختلاط به منظور ممانعت از ورود هوای اضافی و کاهش خصوصیات مکانیکی رنگ بتن اکسپوز با دور پایین صورت گیرد.

در صورت انجام کارهای کوچک و الزام اختلاط به صورت دستی، عمل اختلاط 5 الی 6 دقیقه تا دستیابی به محصولی یکنواخت ادامه یابد.  به منظور جلوگیری و جبران انواع انقباض در این محصول از افزودنی های ضد انقباض استفاده شده است. در صورت زبر بودن سطح و گیرداری فیزیکی مناسب، رنگ بتن اکسپوز توانایی تحمل انبساط های صورت گرفته در روز ابتدایی اجرا را دارد.

اجرا

با استفاده از غلطک و قلمو و پیستوله های پاشش رنگ و یا هر ابزار مناسب رنگ آمیزی می توان رنگ بتن اکسپوز را اعمال نمود.رنگ بتن اکسپوز قابلیت اجرا توسط  دستگاه های پاششی مناسب (Turbosol-Putzmeister) را دارد.

در صورت نیاز به اجرای لایه دوم قبل از سخت شدگی نهایی لایه قبل، لایه جدید بایستی اجرا شود. در دمای 23 درجه سانتیگراد این زمان حدود 4 ساعت است. قبل از اجرای رنگ بتن اکسپوز حتما از اشباع با سطح خشک بودن تایل های بتن اکسپوز اطمینان حاصل کنید. از عمل آوری با آب همانند سایر پوشش های سیمانی ممانعت بعمل آید. پیشنهاد می شود قبل از اجرا رنگ بتن اکسپوز از پرایمرهای بر پایه رزین های آکریلیک استفاده شود. در نهایت بعد از گذشت 12 ساعت با استفاده از نانوعایق ها سطح نهایی رنگ بتن اکسپوز بسته شود.

توصیه ها و پیشنهادات دها بتن زیست در خصوص رنگ نمای سیمانی

  • به منظور کنترل خصوصیات مقاومتی، انقباض، نفوذپذیری و … از افزودن آب اضافی به رنگ بتن اکسپوز خودداری شود.
  • هنگامی که دمای هوا بالا است، رنگ بتن اکسپوز را ابتدا در زیر سایه خنک نموده و سپس استفاده نمایید.
  • در هوای سرد رنگ بتن اکسپوز را در محیطی با دمای بیش از 20 درجه سانتیگراد نگهداری نمایید. از آب ولرم جهت اختلاط رنگ بتن اکسپوز استفاده کنید.
  • رنگ بتن اکسپوز تازه اجرا شده را از وزش باد و تابش مستقیم آفتاب و سایر نزولات جوی محافظت نمایید.
  • بعد از حدود 8 الی 12 ساعت از اتمام کار عمل آوری مطابق دستورالعمل اجرا شود.
  • جهت محافظت و عمل آوری بهتر می توان از نانو عایق استفاده نمود.

الزامات احتیاطی

  • همانند تمام محصولات شیمیایی، در هنگام استفاده و نگهداری باید مراقبت شود تا از تماس با چشم، دهان، پوست و مواد غذایی خودداری شود.
  • در هنگام تماس احتمالی سریعا با آّب شستشو شود.
  • اگر به طور تصادفی مصرف شود، به پزشکی فوری مراجعه کنید.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات نگه دارید.
  • بعد از مصرف درب ظرف بسته شود.
  • از ظروف برای ذخیره سازی سایر مواد استفاده نشود

برای دیدن نمونه پروژه های اجرایی به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.