جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

در میکروسمنت نما به چه مواردی دقت کنیم

در میکروسمنت نما به چه مواردی باید دقت کنیم

در بازدید از یک پروژه برای اجرای میکروسمنت نما به چه مواردی باید دقت کنیم؟؟؟

چرا میکروسمنت دها بتن زیست را برای نما انتخاب کنید؟

  • در مرحله اول، سطح بدون درز به شما امکان می دهد سطحی بدون درز و یکپارچه ایجاد کنید.
  • در مرحله دوم ، به لطف طیف وسیع رنگ ها و بافت ها می توانید هر رنگ و بافتی را انتخاب کنید.
  • در مرحله سوم، این ماده در برابر تغییرات دما، شرایط آب و هوایی مقاوم است و آب و لک را جذب نمی کند.

درک این نکته حائز اهمیت است که تکمیل نمای بیرونی به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و رعایت تمام مراحل کاربرد مهم است، به طوری که در نهایت تمام خواص مواد حفظ می‌شود، لایه کاملاً تراز و بدون درز است.

 در این مقاله به صورت کامل به بررسی الزامات بازدید از نما ساختمان برای اجرای میکروسمنت نما می پردازیم.

هرگز آماده سازی مناسب زیرسازی میکروسمنت نما و بتونه کاری را فراموش نکنید. زیرسازی میکروسمنت برای حداکثر چسبندگی و عملکرد میکروسمنت بسیار مهم است. بیشتر مشکلاتی که ممکن است در ادامه بهره برداری و استفاده از میکروسمنت به وجود بیاید از آماده سازی نامناسب زیرسازی میکروسمنت نشات می گیرد.

زیرسازی میکروسمنت باید یکنواخت، بدون ترک، سفت و پایدار، تمیز و عاری از رطوبت باشد. لطفاً توجه داشته باشید که موج ها و اختلاف سطح باید قبل از استفاده از میکروسمنت آماده شود. یادآوری می کنیم که ضخامت لایه میکروسمنت تنها 3 تا 5 میلی متر است و عملاً راهی برای اصلاح موج لایه های قبلی وجود ندارد.

.

میکروسمنت یک محصول نیست، بلکه یک سیستم کاری است که محصولات مختلف مرحله به مرحله اعمال می شود. تمام مراحل در میکروسمنت اعم از آماده سازی سطوح، اجرای صحیح محصولات، تکمیل، اقدامات احتیاطی، نگهداری و غیره مهم هستنند.

با استفاده از این متن، راهنمایی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی یا ادعاهای بعدی خواهید داشت که در بیشتر موارد می توان از آنها اجتناب کرد.

مهم است که فراموش نکنید که میکروسمنت پوششی برای تزئین است. هدف آن تزئین فضای داخلی و خارجی است. ما در سال های اخیر تقاضاهایی برای اعمال آن بر روی پشت بام ها، گاراژها، جاده ها، چاه های داخلی، کارگاه های اتومبیل، انبارهای صنعتی یا سوپرمارکت های بزرگ و غیره داشته ایم. میکروسمنت محصولی برای این مناطق نیست.

میکروسمنت برای خانه ها، تراس ها، مغازه ها، ادارات و غیره مناسب است. اگر مطمئن نیستید که میکروسمنت را اعمال کنید یا نه، آن را با یک پوشش تزئینی مشابه مقایسه کنید. به عنوان مقایسه (و مثال): آیا یک پارکت چوبی را در داخل پشت بام یا گاراژ اجرامی کنید؟ در مورد میکروسمنت هم همینطور است، با برخی از استثناها.

  در ابتدای امر به بررسی شرایط موجود می پردازیم. در این حالت با دو رویکرد مواجه هستیم.

 الف) زیرسازی میکروسمنت کاملا انجام شده و سیمان نرمه یا رندر انجام شده است.

 ب) زیرسازی میکروسمنت انجام نشده است یا ناقص انجام شده است.

فرض بر اینکه هیچ گونه زیرسازی جهت اجرای میکروسمنت نما انجام نشده است. در این حالت سطح زیرکار میکروسمنت ممکن است آجر، بلوک سیمانی، هبلکس، سفال یا مواردی از این دسته باشد. خب در این حالت بایستی در نقش یک مشاور در خصوص اجرای زیرسازی میکروسمنت توضیحاتی داده شود.

1-در ابتدا بایستی محل های از سازه که می تواند نمای ساختمان باشد یا محوطه یا هر سطح بیرونی که جز نمای محوطه یا ساختمان است به دقت بازدید شود. در این بازدید بایستی محل های که از اتصال دو متریال غیر هم جنس است به دقت بررسی شود.

.

در این نواحی بایستی مقادیر جابجایی در اثر تنش وارده و لرزه ای، نشست ساختمان و تغییرات دمایی در اثر انقباض و انبساط بررسی شود. در این ناحیه بایستی با استفاده از مصالح مناسب مانع از جابجایی های بیش از حد شد.

اما عوامل کنترلی جابجایی نبایستی مانع از عملکرد سازه ای دیوار یا نما شود

2-در ادامه بایستی در کنج ها و زیرسقف های طره شکل و یا در محل اتصال درب و پنجره و سایر محل هایی که از پروفیل های فلزی استفاده می شود را کنترل کرد که پروفیل های فلزی به طورمناسبی وصل شده باشند. پروفیل های فلزی در امتداد زمان ممکن است شکم دهند و باعث ترک خوردگی و اجرای مجدد میکروسمنت نما می شود. این مرحله در زیرسازی میکروسمنت بسیار مهم است.

3- کنج ها و گوشه ها و مخصوصا نواحی انتهایی سطوح زیرسازی میکروسمنت بایستی با استفاده از پلاستر (سیمان زبره) و رندر (سیمان نرمه) بسته شوند. یعنی انتظار ترمیم در مرحله اجرای میکروسمنت فاقد اعتبار است.

.

4- پیشنهاد می شود در کنج ها و م شود. این امر به خارج نمودنحل هایی اتصال سطوع عمودی به افقی از ماهیچه کشی استفاده شود. این امر به خارج نمودن تمرکزتنش بسیار کمک می کند.

5-اطمینان از نصب فلاشینگ در قبل از شروع کار.

در این مرحله بایستی زیرسازی میکروسمنت در تمامی مراحل به دقت انجام شود. به عبارتی از بستر کار زیرسازی میکروسمنت درست انجام شود.

خب بعد از بررسی این نواحی بسیار پرخطر بایستی نکاتی را در ارتباط با نحوه اجرای زیرسازی میکروسمنت به کارفرما پیشنهاد داد. ابتدا به ویژگی های مورد انتظار از زیرسازی میکروسمنت می پردازیم و سپس به نحوه ساخت و در انتها به اجرای آن می پردازیم.

6- سطح زیرسازی میکروسمنت بایستی چسبندگی بالایی به بستر کار داشته باشد. تامین این چسبندگی با استفاده از روش های شیمیایی و فیزیکی امکان پذیر است. پبشنهاد می شود از هر دو روش به صورت همزمان استفاده شود.

7-استفاده از توری فایبرگلس با روش چسب های پلیمری و توری مرغی با استفاده از پرچ به سطح موثر است.

8-سطح زیرسازی میکروسمنت بایستی با کمترین موج اجرا شود. امکان موج گیری با میکروسمنت کار سختی است.

9-مناسب ترین زیرسازی میکروسمنت ، سطح سیمان نرمه است. سطح بایستی با استفاده از ماله های ابری پرداخت شود. نیازی به دستیابی به سطح آبساب نیست.

 علت انتخاب پوشش سیمانی در سطح زیرسازی میکروسمنت در چند نکته خلاصه می شود:

1-9- هم جنس بودن و تشابه رفتاری بالای سطح زیرسازی میکروسمنت با پوشش میکروسمنت نما

2-9- مقاومت بالای زیرسازی سازی میکروسمنت سیمانی در مقابل رطوبت و شرایط جوی مهاجم

3-9- با گذشت زمان زیرسازی میکروسمنت بر پایه سیمان موجب افزایش مقاومت می شود.

10-پیشنهاد می شود در صورت امکان و صلاحدید کارفرما و متوالیان تصمیم گیرنده در پروژه در چند نقطه خارج از دید اقدام به ایجاد چفت های مناسب شود.

ایجاد چفت باعث کاهش ترک خوردگی و طبله شدن سطح و کاهش مخاطرات ناشی از به خطر افتادن آببندی شود. همچنین باعث کنترل و کاهش موج در سطح می شود.

11- بعد از اجرای پلاستر و رندر در آماده سازی زیرسازی میکروسمنت ، پیشنهاد می شود به مدت دو الی چهار هفته سطح را رها کنید تا ترک های احتمالی پدیدار شده و اقدام به ترمیم آنها کرد.

12- پیشنهاد می شود در زمان اجرای زیرسازی میکروسمنت اجازه دهید سطح زیرین کاملا خشک شود.

13- در اجرای پلاستر و رندر در زمان اجرای میکروسمنت حتما سطوح عمل آوری کامل شوند.

14-مفاصل سرد و مفاصل حرکتی

هر جا که دو زیر طبقه مجزا به هم می رسند، چه در زمان های مختلف ساخته شده باشند و چه درزهای انبساط در آنها وجود داشته باشد، به احتمال زیاد حرکت در امتداد اتصال رخ می دهد. اگر حرکتی در لایه های زیرین وجود داشته باشد، ممکن است باعث ترک خوردگی میکروسمنت در طول اتصال شود. به منظور جلوگیری از ایجاد ترک در میکروسمنت ناشی از اتصالات سرد، کف‌های بتن و لایه‌های زیرین باید در یک بار ریختن کامل هرجا که ممکن است ریخته شوند تا در صورت لزوم درزهای انبساط/کنترلی ایجاد شوند.

.

هرجا که در طبقات اتصال وجود دارد توصیه می کنیم نصاب های میکروسمنت آستانه ای را برای جداسازی 2 سطح و میکروسمنت تا آستانه در هر طرف اعمال کنند.

15-تغییرات دما را فراموش نکنید! ما می خواهیم توجه شما را جلب کنیم که کار با میکروسمنت برای نما باید در دمای کمتر از 8+ درجه سانتی گراد انجام نشود.

16-اگر تجربه ای در مورد میکروسمنت ندارید، بهتر است به مجریان و تولیدکنندگان متخصص اعتماد کنید، زیرا لایه ها به ترتیب اجرا می شوند و قبل از خشک شدن مواد، اتصالات باید بازرسی شوند.

.

17-بهتر است در ساخت ملات پلاستر و رندر از الیاف میکروسنتتیک و پلیمرهای آکریلیک و رابر استفاده کرد.

18-در لایه های پلاستر و رندر می توان و البته بسیار توصیه می شود از توری فایبرگلس استفاده کتید.

19-استفاده از افزودنی های کاهنده آب در تامین کارایی ملات، مقاومت ملات و نفوذپذیری آن بسیار موثر است. همچنین می توان کارایی ملات را با توجه به شرایط دمایی کنترل کرد.

20-از شیشه جهت اجرای پلاستر به عنوان سیستم کروم بندی استفاده شود. شیشه باعث کاهش حداکثری موج می شود.

21-حتما از پوشش های آببند و نم بند در فشار منفی ها استفاده شود.

22-کنج ها و نواحی اتصال دو سطح به هم بایستی بررسی شوند و در صورت ترک مورد ارزیابی و ترمیم و پابش قرار گیرند.

.

23-حتما جهت تسهیل در روند پروژه و یکنواختی هر چه بیشتر از دسترس بودن داربست مناسب و تخته زیرپایی مناسب مطمعن شوید.

24-استفاده از آب شور و املاح دار موجب افزایش شدید شوره و چند رنگی می شود.

25-تغییرات دمایی موجب پدیدار شدن چند رنگی در سطح میکروسمنت می شود.

26-استفاده از تجهیزات جهت جلوگیری از تابش نور خورشید و یا وزش بادهای شدید در مناطق مستعد لازم است.

27-در فصول بارش حتما با تجهیزات فردی و کاری مناسب شروع به اجرای پروژه میکروسمنت کنید.

28-همیشه روز اول اجرا شرایط کمی پیچیده و دشوار است. صبور باشید.

شرایط قبل از اجرای میکروسمنت نما

پاکیزگی

بستر باید تمیز، عاری از گرد و غبار و چربی باشد.

صافی

میکروسمنت در لایه‌های حداکثر 1 میلی‌متری اعمال می‌شود و مجموع آنها از 5 میلی‌متر تجاوز نمی‌کند، بنابراین نمی‌توانیم مسائل صافی را با این ماده حل کنیم، باید قبل از شروع کار، بی‌نظمی‌های زیرسازی میکروسمنت را برطرف کنیم. میکروسمنت را می توان بر روی نما، کف، دیوار و حتی سقف اجرا کرد، نتیجه نهایی به زیرسازی میکروسمنت و کار مجری بستگی دارد.

پایداری

زیرسازی میکروسمنت یا بستر کار بایستی کاملا پایدار و مقاوم باشد. بسترهای با ملات پودری یا کاشی های شل مناسب نیستند. بسته به حالت آنها، آنها باید با ملات های زودگیر و با انقباض جبران شده حذف یا یکپارچه شوند.

عدم وجود نم و رطوبت

در صورت وجود رطوبت در زیرسازی میکروسمنت، نمی توان از میکروسمنت استفاده کرد. ابتدا لازم است که منشا آن را مشخص کرده و آن را از بین ببرید، توصیه می کنیم از رطوبت سنج استفاده کنید تا بررسی کنید که رطوبت هرگز از 5٪ تجاوز نکند.

زیرسازی میکروسمنت باید فرآیند گیرش کافی را طی کرده باشد. باید در نظر داشت که دما و رطوبت نسبی محیط به همراه تهویه فضای کار بر روند خشک شدن رندر و پلاستر تأثیر می گذارد و فرآیند گیرش را تسریع یا به تاخیر می اندازد.

حفاظت از محل کار

ما باید از محل کار و سطوحی که قرار نیست آن ها را بپوشانیم به درستی محافظت کنیم، زیرا مقاومت چسبندگی میکروسمنت بالا است و هنگام خشک شدن تمیز کردن آن دشوار است. ما از مواد محافظ رایج در کارهای نقاشی استفاده خواهیم کرد، مانند نوار نقاش، کاغذ محافظ، پوشش های پلاستیکی …

آماده سازی زیرسازی میکروسمنت

استفاده از میکروسمنت نما با پرایمر زیرلایه با استفاده از پلیمرهای با قدرت چسبندگی بالا و قرار دادن مش فایبرگلاس آغاز می شود.

پرایمر با مقاومت چسبندگی بالا

پرایمرهای پلیمری عملکردهای مختلفی دارند: آنها چسبندگی بهتر را بر روی هر نوع بستری تضمین می کنند و چسبندگی آن را افزایش می دهند، سرعت اجرای اولین لایه میکروسمنت را بهبود می بخشند و از هدر رفتن زودهنگام رطوبت از میکروسمنت جلوگیری می کنند.

زیرسازی میکروسمنت قدرت جذب متفاوتی دارند، بنابراین باید از پلیمرهای مخصوص برای سطوح با جذب بالا و سطوح بدون جذب استفاده کرد. حتی بر روی سطوح فلزی و شیشه ای بایستی قبل از اجرای میکروسمنت از پرایمر مخصوص آن استفاده کرد.

میکروسمنت روی بستر سنگی، ترازو، کاشی و سرامیک یا مرمر برای پوشش دادن این نوع بسترها که خیلی متخلخل یا اصلاً متخلخل نیست، باید از پرایمر مخصوص سطوح غیر جاذب استفاده کنیم، فرآیند به صورت زیر خواهد بود:

بندها را با میکروبیس پر کنید و بگذارید 24 ساعت خشک شود. اگر مفاصل خیلی نازک هستند می توانیم از ترمیم کننده های سازه ای دها بتن زیست استفاده کنیم. یک لایه از پرایمر مخصوص را با غلتک همراه با توری فایبرگلس اجرا نمایید. اجازه دهید حداقل 30 دقیقه خشک شود و اولین لایه میکروبیس را اعمال کنید.

اجازه دهید به مدت 24 ساعت خشک شود، یک لایه پرایمر اجرا و در صورت لزوم لایه دوم میکروبیس را اجرا کنید.

در طول فرآیند پرایمر، می توانید ببینید که آیا سطحی که قرار است روی آن اجرا شود، هیچ ترک یا خراشی ندارد که در نگاه اول قابل مشاهده نباشد.

نصب مش

تا زمانی که زیرسازی میکروسمنت ترک نخورد. توری فایبرگلس یک ضریب اطمینان اضافی در کاربردهای میکروسمنت است، توری با کارایی بالا، منعطف، مقاوم و کار با آن بسیار آسان است، به راحتی با میکروبیس پوشانده می شود، بدون ایجاد هیچگونه مزاحمتی. مش اجازه نمی دهد تا پوشش از زیرسازی میکروسمنت جدا شود.

مش را می توان با با استفاده از پرایمرهای پلیمری بر روی زیرسازی میکروسمنت نصب کرد. با اولین لایه مبکروسمنت ثابت کرد. نوارهای توری نباید بیش از 1 سانتی متر روی هم قرار گیرند و می توان دو لایه میکروبیس را برای پوشاندن کامل شبکه اعمال کنید.

برای مطالب بیشتر به وب سایت دوم شرکت مراجعه نمایید

پاسخ به چند سوال رایج در زمینه میکروسمنت را اینجا ببینید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی